I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica
w Programie Innowacyjna Szkoła Google
W dniach od 15 do 17 kwietnia klasy 1f i 1g uczestniczyły w wycieczce do Pragi. Pierwszego dnia po dojechaniu na miejsce odwiedziliśmy jej najpiękniejsze miejsca. W tym klasztor na Strachowie, słynny z bardzo bogatych zbiorów bibliotecznych. Spacerowaliśmy po Dzielnicy Hradczany. Udaliśmy się na Plac Loretański, gdzie zobaczyliśmy barokową kopię domku Loretańskiego tzw. „Santa Casa”, w którym wg. legendy zasnęła Matka Boża, jak głosi legenda przeniesionego przez anioły w celu ochrony przed Turkami. Kolejnym punktem była przepiękna zabudowa pałacowa m.in. pałace Szwarzenbergów, Arcybiskupi, Toskański, Czerniński. Dalej spacer wiódł po terenach Hradu – największego kompleksu zamkowego w Czechach, w trakcie którego zobaczyliśmy katedrę św. Wita, bazylikę św. Jerzego, kaplicę wszystkich świętych, stary i nowy Pałac Królewski. Weszliśmy także na Złotą Uliczkę oraz zwiedziliśmy wnętrza pałacowe. Spacer zakończyliśmy na Małej Strane w pobliżu Mostu Karola z barokowymi pomnikami świętych.
Następnego dnia pojechaliśmy do Karlowych Varów - malowniczo położonego uzdrowiska w zachodnich Czechach. Kurowali się tu m.in. Karol Marks, Johann Wolfgang Goethe, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Adam Mickiewicz… Spacerowaliśmy po zabytkowym centrum, w którym znajdują się liczne pijalnie wód, promenada oraz aleje spacerowe. Udaliśmy się w poszukiwaniu gorących źródeł, których jest tutaj ponad 70, a w samym centrum 13. Tego dnia pojechaliśmy do pobliskiego, malowniczo położonego w zakolu rzeki Ohrzy, miasteczka Loket, które powstało na dawnym podzamczu.
Ostatniego dnia główną atrakcją był rejs statkiem po Wełtawie, gdzie z innej perspektywy podziwialiśmy dzielnice Hradczany i Most Karola. Po rejsie udaliśmy się na kolejny spacer, tym razem na główny rynek – Rynek Nowomiejski, na którym znajduje się pomnik Jana Husa i jeden z najsłynniejszych zabytków Praskich – ratusz staromiejski z zegarem Orloy. Spacerując mogliśmy także podziwiać Kościół Marii Panny przed Tynem, ulicę Celetna, Bramę Prochową czy Karolineum – najstarszy uniwersytet w tej części Europy ufundowany przez Karola IV. Niespodzianką tej wycieczki było jeszcze jedno muzeum – Muzeum Iluzji, po zwiedzeniu którego przeszliśmy na Plac Wacława z monumentalnym budynkiem Muzeum Narodowego.
Wszyscy uczniowie i nauczyciele wrócili szczęśliwi i wypoczęci. Liczymy na więcej wycieczek w taki składzie.
Aleksandra Furjan 1g
W piątek 19 kwietnia 2024 roku, w Krakowie odbyła się 31-wsza Okręgowa Olimpiada Promocji Zdrowego Stylu Życia PCK, w której Weronika- uczennica klasy 4a zajęła 5 miejsce!
Serdecznie gratulujemy dużego sukcesu!
I życzymy powodzenia na maturze.
Jak zostałam Laureatką LIV Olimpiady Literatury i Języka Polskiego...
Aby zdobyć tytuł Laureatki i cieszyć się wynikającymi z niego przywilejami, musiałam przejść przez trzy etapy eliminacji, a właściwie pięć: trzy pisemne i dwa ustne. Moim pierwszym zadaniem na etapie szkolnym było przygotowanie pracy pisemnej o objętości 15 stron. Z tematów wskazanych przez organizatorów wybrałam ten, dotyczący amerykańskiego doświadczenia Norwida. Czytaniem wskazanej literatury przedmiotu, jak i gromadzeniem potrzebnych mi publikacji zajęłam się już w wakacje. Jestem wdzięczna, że przygotowując się do pierwszego etapu mogłam liczyć na pomoc Pań z biblioteki, jak i korzystać z dostępnego w naszej bibliotece serwisu Academica.eu, w którym znajduje się wiele prac naukowych niedostępnych stacjonarnie. Uzyskawszy 51 na 60 punktów za moją pracę, zakwalifikowałam się do kolejnej części. Obawiałam się etapu okręgowego, ponieważ musiałam w cztery godziny napisać pracę pisemną oraz wypełnić trudny test z gramatyki i poetyki. Jednak ku mojemu zaskoczeniu, za napisaną przeze mnie interpretację uzyskałam wysoką liczbę punktów, która zapewniła mi udział w części ustnej. Wówczas musiałam odbyć rozmowę na temat pracy napisanej przeze mnie na I etapie, przede wszystkim wykazać się zrozumieniem postawionych w niej tez. Zostały mi zadane także pytania dotyczące języka oraz literatury powiązanej z moim tematem. 23 marca odbył się III, finałowy etap Olimpiady, podczas którego musiałam w czasie pięciu godzin napisać rozprawkę lub interpretację porównawczą. Nie ukrywam, że był to dla mnie czas ogromnego stresu, gdyż bałam się, że odpadnę, będąc już tak blisko zwycięstwa. Liczyłam tylko na wynik powyżej 10 punktów, aby uzyskać tytuł Finalistki i być zwolnioną z egzaminu maturalnego z języka polskiego. Nawet nie przewidywałam, że uzyskam więcej niż 20 punktów i zakwalifikuję się do zmagań finałowych w Warszawie. Ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu, uzyskałam z tej części 30/30 punktów. Tym samym, 12 kwietnia pojechałam z Panią Profesor Skowrońską do Warszawy, by następnego dnia w Pałacu Staszica odbyć rozmowę finałową. Byłam zadowolona, gdyż podczas konwersacji z komisją Panie Profesorki były bardzo miłe i mój ostatni już etap Olimpiady odbył się w przyjemnej atmosferze. Parę godzin po rozmowie, podczas oficjalnego zakończenia, moje nazwisko zostało odczytane z listy Laureatów, poczułam się wtedy bardzo szczęśliwa i duma.
Dzięki Olimpiadzie mogłam poznać od środka życie literackie i naukowe oraz spotkać wiele interesujących osób. Dwa dni spędzone w Warszawie były wyjątkowym doświadczeniem, które zapamiętam na długo.
I na koniec chciałabym podziękować, przede wszystkim Pani Profesor Skowrońskiej, bez której pomocy mój sukces nie byłby możliwy. Dzięki godzinom poświęconym przygotowaniom oraz ćwiczeniom umiejętności konkursowych czułam się doskonale przygotowana na każdy z etapów Olimpiady. Bardzo zaimponowała mi organizacja, efektywność, jak i nienaganna etyka pracy Pani Profesor. Uważam, że praca pod okiem takiej nauczycielki jest intelektualną przygodą. Dzięki temu, że Pani Skowrońska posiada wiele lat doświadczenia w przygotowywaniu uczniów do Olimpiady wiedziałam, co czeka mnie na poszczególnych etapach, a to dodało mi wiele pewności siebie. Patrząc z perspektywy czasu, uważam, że do Olimpiady przygotowywałam się na lekcjach polskiego już od pierwszej klasy, nawet nie zdając sobie jeszcze sprawy, jak bardzo zajęcia Pani Profesor okażą się przydatne i zaowocują w klasie czwartej tytułem Laureatki. Kształcenie umiejętności literackich to mozolny i czasochłonny proces. Pierwszy raz wzięłam udział w Olimpiadzie w klasie drugiej, kiedy to odpadłam na II etapie. Tym bardziej więc, dziękuję Pani Skowrońskiej za cierpliwość i zainwestowanie swojego wolnego czasu w moją edukację.
Chciałabym podziękować również bliskim mi osobom, które przez cały etap zmagań wspierały mnie i wierzyły w moje możliwości i zwycięstwo. Dziękuję także tym, którzy uważali przeciwnie, gdyż zapewniło mi to bardzo dużo motywacji. ;)
Podsumowując, jestem wdzięczna, że miałam możliwość wziąć udział w tegorocznej edycji Olimpiady. Z całego serca zachęcam uczniów naszego liceum do spróbowania sił w następnych edycjach. Nie nastawiając się na zwycięstwo, należy myśleć o Olimpiadzie jako o okazji do zdobycia nowej wiedzy oraz sprawdzenia swoich możliwości. Uzyskane tytuły będą wtedy efektem dodatkowym. :)
Natalia Potera, uczennica klasy 4f
Miło nam poinformować, że Korneliusz Lenczowski uczeń klasy IIa, uzyskał tytuł finalisty
XXXVII Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej.
Opiekunem ucznia była p. prof. Jolanta Staniszewska
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Reprezentacja I Liceum Ogólnokształcącego w Chrzanowie z kompletem zwycięstw zdobyła złoty medal i w pełni zasłużony tytuł MISTRZA MAŁOPOLSKI w Finale Wojewódzkim Licealiady Młodzieży.
W pierwszej fazie turnieju odbywającego się w środę 17 kwietnia w Tarnowie, po wspaniałej grze, szczypiorniści ze Staszica pokonali I LO z Bochni 12: 9 oraz ZSTiP Nowy Targ 15:14 i z kompletem punktów awansowali do drugiej rundy rozgrywek.
W fazie finałowej chrzanowianie, w większości na co dzień trenujący w PMOS Chrzanów, wznieśli się na wyżyny swoich umiejętności i w pięknym stylu, ani przez moment nie tracąc przewagi, pokonali LO Grybów 10:5.
Mecz o złoty medal z drużyną ZST Nr 2 z Krakowa, od początku był bardzo wyrównany. Po kilku minutach gry, mimo znacznie lepszych warunków fizycznych rywala, zarysowała się niewielka przewaga drużyny „Staszica”. Kilka wspaniałych interwencji bramkarskich Adama Ćwiklickiego, świetna gra w obronie całej drużyny oraz przemyślana gra kombinacyjna kończona w ataku skutecznymi rzutami, poskromiła walczących ambitnie krakowian. Mecz zakończył się wynikiem 12:8 i zasłużonymi brawami od przeciwników i zgromadzonej widowni.
Zdobywcy bramek w całym turnieju: Oskar Garnek 7, Krzysztof Ćwiklicki 7, Wojciech Franczak 10, Korneliusz Lenczowski 4, Wojciech Śledziński 5, Marcel Wcisło 14.
Klasyfikacja końcowa zawodów:
I LO Chrzanów9 pkt
ZST Nr 2 Kraków 5 pkt
I LO Bochnia3 pkt
LO Grybów1pk
ZSTiP Nowy Targ0 pkt
IV LO Tarnów0 pkt
Mistrzowska drużyna I LO wystąpiła w składzie:
Oskar Garnek (2a), Krzysztof Ćwiklicki (2a), Wojciech Franczak (2a), Szymon Głąbała (2a),
Korneliusz Lenczowski (2a), Wojciech Śledziński (2b), Adam Bassara (2b), Marcel Wcisło (2f), Adam Ćwiklicki (1c), Igor Urbański (1f).
Opiekę nad drużyną sprawowały: Renata Solarska i Anna Odrzywolska.
11 kwietnia klasa 1h wzięła udział w multisensorycznej wystawie obrazów Vincenta van Gogha w Krakowie. Dzięki najnowszej technologii uczniowie przenieśli się w niezwykłą podróż w czasie i przestrzeni przez najbardziej znane obrazy malarza: "Gwiaździsta noc", "Taras kawiarni w nocy", "Słoneczniki", "Pola pszenicy z krukami" czy "Irysy". Zobaczyli również instalację najbardziej znanej sypialni w historii sztuki, która daje wzgląd w wewnętrzny świat artysty. Obrazy malarza nadal inspirują i to nie tylko miłośników sztuki!
W środę 10 kwietnia odbyła się wycieczka do Doliny Chochołowskiej. Nasi uczniowie mimo deszczowej pogody z zapałem wypatrywali fioletowych kwiatów, które skutecznie ukrywały się z powodu chłodu i braku słońca. Mimo to wyjazd był udany, humory dopisywały i fajnie się zintegrowaliśmy
W dniu 8 kwietnia 2024 r. w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbył się finał XXVIII Konkursu Wiedzy o Uniwersytecie Jagiellońskim, skierowany do uczniów klas maturalnych, którzy marzą o studiach na tej prestiżowej krakowskiej uczelni.
Do eliminacji okręgowych zgłosiło się 544 maturzystów z całej Polski. Jedynie 130 z nich zakwalifikowało się do finału. Status laureata i główną nagrodę, jakim jest miejsce na wybranym przez siebie kierunku studiów, uzyskało 50 osób, a wśród nich uczennica klasy 4F Wiktoria Ziober. Od października będzie studentką na kierunku "Zarządzanie Polityką Społeczną" na wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej.
Wielkie gratulacje!!!
Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
pełnych wiary, nadziei i miłości.
Radosnego, wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny
i wśród przyjaciół
oraz wesołego Alleluja.
Dyrekcja, Grono Pedagogiczne oraz wszyscy pracownicy
I Liceum Ogólnokształcacego im. Stanisława Staszica w Chrzanowie
W dniu 08.03. 2024 na hali sportowej przy I LO w Chrzanowie odbyła się Powiatowa Licealiada w Siatkówce Dziewcząt. W zawodach wzięło udział pięć zespołów, rywalizowano systemem "każdy z każdym".
W pierwszym spotkaniu nasza reprezentacja trafia na zespół LO Trzebinia, pewnie wygrywając 2:0. Podobnie w drugim meczu łatwo i bez problemów pokonujemy drużynę ZS Libiąż. Oba te spotkania stanowią mocne przetarcie przed czekającymi nas dwoma najważniejszymi spotkaniami turnieju - ZSECH Trzebinia i II LO Chrzanów. Aby wygrać cały turniej trzeba pokonać oba te zespoły... Mecz z "Ekonomem" niósł duży ładunek emocji, ale pełna koncentracja oraz fantastyczna gra naszych Dziewcząt sprawia, że odnosimy jakże ważne i przekonywujące zwycięstwo nad groźnym rywalem.
Ostatnim meczem turnieju było spotkanie z silną drużyną II LO z Chrzanowa. Nasze reprezentantki wytrzymały doskonale presję wyniku i pewnie postawiły " kropkę nad i" pokonując rywalki 2:0.
Tym samym nasze Dziewczyny obroniły po raz kolejny tytuł Mistrzyń Powiatu, wywalczając sobie w pięknym stylu awans do zawodów rejonowych.
W skład tej fajnej, zwycięskiej paczki to: Adamska Zofia 3c, Prygiel Wiktoria 2f, Magda Macuda 2d, Viktoria Gudmundsdottir 2d, Ania Majcherczyk 2c, Aleksandra Kasprzyk 1c, Aleksandra Połetek 1a, Ania Boruta 1a, Natalia Szyndler-Salgueiro 1f i Maja Hapek 1d. GRATULACJE!!!
Szczególne podziękowania należą się naszym pięknym, przebojowym cheerleaderkom, które po raz kolejny uświetniają szkolne zawody swoim superwystępem. Dziękujemy!!
Nad przygotowaniem sportowym oraz mentalnym naszej reprezentacji czuwała P. Prof Agnieszka Olszowska, a nad motywacją przedmeczową pieczę sprawował P. Prof Dominik Kowalczyk.
Stypendium UJ zostało stworzone w celu wspierania rozwoju naukowego i osobistego osób uzdolnionych, osiągających znaczące wyniki w nauce i/lub prowadzących badania naukowe, bądź też utalentowanych artystycznie, chcących rozpocząć studia na naszej uczelni.
Laureatom Stypendium Uniwersytetu Jagiellońskiego zapewniamy:
Nabór wniosków w konkursie o Stypendium trwa do 15 kwietnia 2024 roku. W tym czasie kandydat powinien wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz przesłać drogą mailową dokumenty i przygotowane przez siebie materiały.
W pierwszym dniu kalendarzowej wiosny uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XX Jubileuszowym Powiatowym Rajdzie na Orientację szkolnych kół PTT. Rajd odbywał się w Stelli, a uczniowie w dwuosobowych zespołach w wyznaczonym czasie mieli znaleźć 20 punktów. Drużyny z naszej szkoły bardzo mocno zaangażowały się w rywalizację. Efektem było osiągnięcie wspaniałego wyniku. W rywalizacji drużynowej między szkołami zdobyliśmy pierwsze miejsce. W rywalizacji indywidualnej pierwsze miejsce zajęły Gabriela Podgórska i Oliwia Cudak z klasy 1h, a trzecie miejsce Aleksandra Wala z 1b i Nina Grochal z 1f. Celem rajdu była promocja aktywnego i zdrowego trybu życia bez uzależnień, a także poznanie technik orientacji w terenie z użyciem mapy i kompasu. Gratulujemy wszystkim uczestnikom!
22 marca to dzień, w którym obchodzimy Światowy Dzień Wody. Tym razem obchody zostały połączone z wyjazdem klasy 1f do Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ.
Pierwszą atrakcją wyjazdu było spotkanie ze Smokiem Wawelskim (na fotografii). Nastepnie odbyły się warsztaty w laboratoriach Instytutu. Badaliśmy sklad chemiczny czy przewodność elektryczną wody. Obserwowaliśmy reakcje chemiczne z użyciem kwasu solnego Analizowaliśmy funkcje gleb czy rodzaje osadów eolicznych. Pod mikroskopami badaliśmy próbki gleb i preparatów dendrochronologicznych, poznaliśmy także działenie tunelu areodynamicznego w badanich geograficznych i kosmicznych.
Na zakończenie wyjazdu odwiedziliśmy Centrum Edukacji Przyrodniczej, gdzie zapoznaliśmy się z wystawami dotyczącymi historii życia na Ziemi, geologii dynamicznej, mineralogii, antropologii, systematyki zwierząt czy biogeografii.
Po pełnym wrażeń i nowej wiedzy wyjeździe wróciliśmy do Chrzanowa. Czekamy na kolejne wyjazdy i wycieczki.
Uczniowie klasy 1f