Najlepsze Licea w Polsce - Perspektywy - Srebrna Szkoła 2022

Natalia Potera Laureatką LIV Olimpiady Literatury i Języka Polskiego

2024-04-20

 Natalia Potera Laureatką LIV Olimpiady Literatury i Języka Polskiego

Zapraszamy do zapoznania się z wrażeniami przekazanymi przez samą laureatkę.

 

Jak zostałam Laureatką LIV Olimpiady Literatury Języka Polskiego...

 

Jak zostałam Laureatką LIV Olimpiady Literatury Języka Polskiego...



Aby zdobyć tytuł Laureatki i cieszyć się wynikającymi z niego przywilejami, musiałam przejść przez trzy etapy eliminacji, a właściwie pięć: trzy pisemne i dwa ustne. Moim pierwszym zadaniem na etapie szkolnym było przygotowanie pracy pisemnej o objętości 15 stron. Z tematów wskazanych przez organizatorów wybrałam ten, dotyczący amerykańskiego doświadczenia Norwida. Czytaniem wskazanej literatury przedmiotu, jak i gromadzeniem potrzebnych mi publikacji zajęłam się już w wakacje. Jestem wdzięczna, że przygotowując się do pierwszego etapu mogłam liczyć na pomoc Pań z biblioteki, jak i korzystać z dostępnego w naszej bibliotece serwisu Academica.eu, w którym znajduje się wiele prac naukowych niedostępnych stacjonarnie. Uzyskawszy 51 na 60 punktów za moją pracę, zakwalifikowałam się do kolejnej części. Obawiałam się etapu okręgowego, ponieważ musiałam w cztery godziny napisać pracę pisemną oraz wypełnić trudny test z gramatyki i poetyki. Jednak ku mojemu zaskoczeniu, za napisaną przeze mnie interpretację uzyskałam wysoką liczbę punktów, która zapewniła mi udział w części ustnej. Wówczas musiałam odbyć rozmowę na temat pracy napisanej przeze mnie na I etapie, przede wszystkim wykazać się zrozumieniem postawionych w niej tez. Zostały mi zadane także pytania dotyczące języka oraz literatury powiązanej z moim tematem. 23 marca odbył się III, finałowy etap Olimpiady, podczas którego musiałam w czasie pięciu godzin napisać rozprawkę lub interpretację porównawczą. Nie ukrywam, że był to dla mnie czas ogromnego stresu, gdyż bałam się, że odpadnę, będąc już tak blisko zwycięstwa. Liczyłam tylko na wynik powyżej 10 punktów, aby uzyskać tytuł Finalistki i być zwolnioną z egzaminu maturalnego z języka polskiego. Nawet nie przewidywałam, że uzyskam więcej niż 20 punktów i zakwalifikuję się do zmagań finałowych w Warszawie. Ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu, uzyskałam z tej części 30/30 punktów. Tym samym, 12 kwietnia pojechałam z Panią Profesor Skowrońską do Warszawy, by następnego dnia w Pałacu Staszica odbyć rozmowę finałową. Byłam zadowolona, gdyż podczas konwersacji z komisją Panie Profesorki były bardzo miłe i mój ostatni już etap Olimpiady odbył się w przyjemnej atmosferze. Parę godzin po rozmowie, podczas oficjalnego zakończenia, moje nazwisko zostało odczytane z listy Laureatów, poczułam się wtedy bardzo szczęśliwa i duma.

Dzięki Olimpiadzie mogłam poznać od środka życie literackie i naukowe oraz spotkać wiele interesujących osób. Dwa dni spędzone w Warszawie były wyjątkowym doświadczeniem, które zapamiętam na długo.

I na koniec chciałabym podziękować, przede wszystkim Pani Profesor Skowrońskiej, bez której pomocy mój sukces nie byłby możliwy. Dzięki godzinom poświęconym przygotowaniom oraz ćwiczeniom umiejętności konkursowych czułam się doskonale przygotowana na każdy z etapów Olimpiady. Bardzo zaimponowała mi organizacja, efektywność, jak i nienaganna etyka pracy Pani Profesor. Uważam, że praca pod okiem takiej nauczycielki jest intelektualną przygodą. Dzięki temu, że Pani Skowrońska posiada wiele lat doświadczenia w przygotowywaniu uczniów do Olimpiady wiedziałam, co czeka mnie na poszczególnych etapach, a to dodało mi wiele pewności siebie. Patrząc z perspektywy czasu, uważam, że do Olimpiady przygotowywałam się na lekcjach polskiego już od pierwszej klasy, nawet nie zdając sobie jeszcze sprawy, jak bardzo zajęcia Pani Profesor okażą się przydatne i zaowocują w klasie czwartej tytułem Laureatki. Kształcenie umiejętności literackich to mozolny i czasochłonny proces. Pierwszy raz wzięłam udział w Olimpiadzie w klasie drugiej, kiedy to odpadłam na II etapie. Tym bardziej więc, dziękuję Pani Skowrońskiej za cierpliwość i zainwestowanie swojego wolnego czasu w moją edukację.

Chciałabym podziękować również bliskim mi osobom, które przez cały etap zmagań wspierały mnie i wierzyły w moje możliwości i zwycięstwo. Dziękuję także tym, którzy uważali przeciwnie, gdyż zapewniło mi to bardzo dużo motywacji. ;)

Podsumowując, jestem wdzięczna, że miałam możliwość wziąć udział w tegorocznej edycji Olimpiady. Z całego serca zachęcam uczniów naszego liceum do spróbowania sił w następnych edycjach. Nie nastawiając się na zwycięstwo, należy myśleć o Olimpiadzie jako o okazji do zdobycia nowej wiedzy oraz sprawdzenia swoich możliwości. Uzyskane tytuły będą wtedy efektem dodatkowym. :)

Natalia Potera, uczennica klasy 4f